Будь-який автомобіль вміє подавати сигнали про свій стан, потрібно лише вчасно придивитись та прислухатися. Один із таких тривожних знаків — дим із вихлопної труби. Іноді він нешкідливий, як ранкова пара в холодну погоду, а іноді — явна ознака того, що під капотом починається катастрофа. Важливо навчитися розрізняти ці сигнали та розуміти, коли можна продовжити рух, а коли краще одразу поїхати до автосервісу.
Білий дим. Невинна пара чи серйозний витік?
Якщо з труби йде білий дим, перше, що треба зробити, – вдихнути повітря. Якщо він не має яскраво вираженого запаху, швидше за все це просто конденсат, який випаровується на холоді. Але якщо білий дим густий і довго не розсіюється, а з підкапотного простору зникає рідина, що охолоджує, — час насторожитися. Це може означати, що антифриз проникає в камеру згоряння, а це вже не просто дрібна поломка. Ушкоджена прокладка головки блоку циліндрів або, що ще гірше, тріщина в блоці – саме такі несправності можуть ховатися за невинним на перший погляд білим димом.
Якщо хочеться перевірити ситуацію самостійно, варто зазирнути у розширювальний бачок. Якщо рівень антифризу падає, але в його поверхні видно бульбашки, краще не випробовувати долю. Довгі поїздки можуть призвести до перегріву двигуна та ще дорожчого ремонту.
Сизий дим. Олія у вогні
Коли з вихлопної труби тягнеться сизий або блакитний дим, це майже завжди пов’язане з моторним маслом. Питання лише в тому, як далеко зайшла проблема. Іноді причиною є зношені маслознімні ковпачки — тоді дим з’являється лише під час запуску або при різкому натисканні на газ. В інших випадках – масляний апетит двигуна викликаний зношеними поршневими кільцями, що вже набагато серйозніше.
Перевірити масляне «здоров’я» двигуна можна, зазирнувши під капот. Якщо рівень масла в нормі, але воно швидко темніє або має запах гару, краще не відкладати візит у сервіс. А якщо на вихлопній трубі з’явилися маслянисті сліди — ситуація вже критична.
Чорний дим. Машина задихається
Чорний дим, що виривається з глушника, виглядає досить тривожно. Це свідчить про те, що двигун буквально «поглинає» надмірну кількість пального. Можливо, система подає забагато бензину, або ж датчики кисню працюють неправильно, через що паливна суміш стає занадто насиченою. У дизельних двигунах чорний дим часто сигналізує про проблеми з форсунками або турбонаддувом.
Виправити проблему самотужки іноді можна. Наприклад, банальна заміна повітряного фільтра чи перевірка роботи свічок запалювання можуть допомогти. Але якщо чорний дим супроводжується втратою потужності, підвищеною витратою палива чи нестабільною роботою двигуна, без комп’ютерної діагностики не обійтися.
Коли звертатись до автосервісу?
Іноді задимлення може бути короткочасним, наприклад, після довгого простою або заправки неякісним паливом. Але якщо дим не зникає, а, навпаки, стає густішим, супроводжується запахами гару, втратою рідини або нестійкою роботою мотора, краще не відкладати візит до СТО. Фахівці автосервісу Iron Master швидко знайдуть причину, проведуть діагностику та усунуть проблему, доки вона не призвела до дорогого ремонту. Адже автомобіль — не загадка, а техніка, яка просто потребує своєчасної уваги.